Anonimo , Cenni di Pepo - ambito - sec. XIII/ XIV - Ultima Cena
UBICAZIONE
Localizzazione
Fototeca Ragghianti - Complesso Monumentale S. Micheletto, Via S. Micheletto, 3, Lucca (Toscana, Italia)
Numero di inventario
00068699
Serie
Arte medievale
Busta
24. Pittura medievale. Monografico: Cimabue, Cimabue (ambito)
Fascicolo
Cimabue (ambito) (scuola veneziana)
Collocazione
AM/24/3
Ente schedatore
S122
OGGETTO
Categoria
documentazione del patrimonio storico artistico
Definizione
positivo
Numero esemplari
1
Trattamento catalografico
bene semplice
Colore / Materia e Tecnica
Misure
mm 239 × 189 (supporto primario)
SOGGETTO / TITOLO
Soggetto
Autore opera fotografata
Titolo attribuito
Cenni di Pepo - ambito - sec. XIII/ XIV - Ultima Cena
Specifiche del titolo
del catalogatore
Autore / ResponsabilitĂ
Autore
Motivazione dell'attribuzione
n.r. (M)
Datazione
Estremi cronologici
XX (1930 ca. - 1980 ca. )
Motivazione
analisi tecnico-formale
Iscrizione, Emblemi, Marchi, Stemmi, Timbri
Posizione
sul supporto secondario: recto
Definizione
iscrizione
Trascrizione
Tav. XIII/ 20
Note
annotazione a penna di C. L. Ragghianti
CONDIZIONE GIURIDICA
Ente proprietario
Fondazione Centro Studi sull'Arte Licia e Carlo Ludovico Ragghianti
ANNOTAZIONI
Osservazioni
Italian painter, 13th Century/ The Last Supper/ We know of four small paintings which originally belonged to the same complex: The Nativity in the collection of Prof. Roberto Longhi, Florence; The Capture of Christ in the Garden, Kress Collection, Portland Art Museum; The Last Judgement, private collection, Milan; all of them reproduced in Proporzioni II, 1948, Pl. 24-27. Opinions vary concerning the authorship of these exquisite paintings which, though very small in size, are monumental in spirit. Longhi (and in Proporzioni II, 1948) along with A. Venturi, Fiocco, Suida, Gronau, maintains that they are the work of Cimabue. Van Marle says "as author of this magnificent little picture the name of Cimabue presents itself to our mind. It is certainly by the same hand as the 'Christ Taken Prisoner', now in the Portland Art Museum. Perkins thinks the paintings by a roman artist, contemporary with Cimabue. Offner (1947), on the other hand, attributes the whole group to the Venetian school, late 13th century. Garrison agrees to their Venetian origin, but dates them somewhat later, c. 1315-25, and calls the anonymous artist the "Speaking Christ Master". Berenson says of our painting: "More in common with Cimabue than No. 324 (The Capture of Christ) but due only to use of same Greek models-perhaps. Certainly not Cimabue nor Roman nor Tuscan". This divergence of opinion makes this little masterpiece a fascinating subject for further research. Linden wood, height 6 ¾ - width 7 1/8 Formerly the property of Amadeo, Rome. Kress Collection 1935. Exhibited with its companion piece, The Capture of Christ in the Garden, in the National Gallery of Art, Washington, from 1941 until recently; listed in Preliminary Catalogue 1941, No. 311, as "Cimabue (?)"; Book of Illustrations, 1941, p. 84. (W.S.)